21 Aralık 2012 Cuma

2012 BAHAR ve AYÇİÇEĞİ


Sevgili arıcı dostlar uzun süredir blog'da ki paylaşımlarıma ara verdim,şimdi bıraktığım yerden yeni bir merhaba diyorum sizlere...Paylaşıma ara verdim ama çalışmalara değil tabi,bahardan beri biriktirdiğim çalışmalarımı ve edindiğim tecrübeleri sizlerle tekrar paylaşmak istiyorum...Bazı insan davranışlarına karşı bir süre küskünlük yaşadım ama çabuk atlattım,arı ve arıcılığa küsülmez bilirsiniz...Bu sezon yoğun olarak Mehmet SAKA ile birlikte çalıştık.Yine iyi kötü bazı tecrübeler yaşadım.Bu gün itibarıyla olaylar taze olmadığı için artık bütün sezon yaşananları özetlemeye çalışacağım.

Yayınıma bahardan kalma iki oğul fotoğrafı ile başladım...
SAKA'nın arılığında 5-6 sepet arısı var dolayısıyla baharda bol bol oğul verdi.Tabi bunun yanında diğer kovanlarda da oğul verenler oldu.



Mehmet abi beni çağırdığında erken ilk baharı kaçırmıştık,bu çıkan oğulları mümkün olduğu kadar hızlı bir şekilde birleştirdim.Dolayısıyla bahar balı da pek oluşmadı,arıyı ayçiçeğine hazırlamak gerekti.Elli kadar kovanın otuzbeş tanesine ikinci katlar atıldı,katlar gelişti o halde Tekirdağ Saraya gidildi.Ayçiçeğinde katlı kovanlar kırka kadar çıktı.On tane de 4-5 çıtalı oğul arısı.
Bu arada baharda nasibini arayan minik bir kaplumbağ araılığımızı ziyarete gelmiş.
Anasız kovanlar analandırıldı.Akşam oldu bakım bitti,mutlu son...maskenin altında bizim ikizlerden biri var hangisi mi,ikiz işte ne bileyim hangisi...
Ve gece,demleyin çayınızı,açın radyonuzu romantik şarkılar sizi bekliyor,hakettiniz...
Geldiğimiz köyde arılarımızı bıraktıktan birkaç gün sonra arıcı kardeşimiz Seyfettin'in de yardımıyla çadırımızı kurduk.İki gece de içinde yatmak nasip oldu.
Bazı kovanların üç katlı olması sizleri yanıltmasın,arı üçüncü katlara bal koyacak güçte değilmiş ki çoğunu indirmek zorunda kaldık.Anlattığım gibi zaten geç hazırlanmış bir arılıktı.Erken ilk baharda hiç besi yapılmamış hayvanın getirdiği ancak kendine yetmiş,yavru alanları genişlemiş ama gram birikmiş balı yoktu.Buna rağmen yinede bizi memnun etti. Oğulları saymazsak kovan başı bir tenekeye yakın bal verdi.

Önceki sezonlarda dokuz tenekeden fazla bal görmemiş bir arılık için iyi olsa gerek.
Gelelim şimdi zurnanın zırt dediği yere,arıcılık şimdi burada.Bu adam neden bu kadar gergin dersiniz.
Neyse şu arı cemaatine iki rekat namaz kıldıralım da işimize bakalım.( oğlunuz benim ki gibi muzip mi...fotoyu gördü ne o baba arılara namaz mı kıldıracan imam gibi durmuşsun ) diye dalga geçti...Arıdan anlamaz ama sanki adama malum oldu,neredeyse olay cenaze namazına dönüşecekti.
Neden mi...arıyı ayçiçeğinden getirir bir kenara atarsanız sonra kışa kadar toparlayamazsınız da ondan.Bizim Çatalcada ayçiçeği Saraya'dan onbeş gün sonra açıyor dolayısıyla da onbeş gün sonra bitiyor.Biz arılarımızı getirdiğimizde hala çiçek vardı.Hal böyle olunca sanki aynı yer aynı arı nektar devam ediyormuş gibi gerekenleri hemen yapmadık.( besi,varroa mücadelesi )Dolayısıyla da ayçiçeğinde yıpranan arı hızla çöktü.Bu arada pazartesi günü Muhsin hocamla bir araya geldik,tv çekimi için köyümüze geldi,sohbet esnasında konuyu açtım,o da polen konusunda bir uyarıda bulundu.Ayçiçeğinden çıkan arı polensiz kalır polen kontrolü yapıp takviye ister ki ana yavru atmaya devam etsin dedi.Bu uyarıyıda cebimize koyduk.
Yemek hazır,biraz mola ana arı yanımızda sağolsun bir güzel yaz yemeği hazırladı.
Domates soslu biber kızartması,biraz da acıysa ne olur.
Olanlar olur sonra benim gibi şişeyi kafaya dikersiniz.
Ve sıra geldi pirincin taşını ayıklamaya koloniler tek tek kontrol edildi.
Akşam üzeri uygun sıcaklıkta Formik verildi,besiye başlandı.Yaklaşık bir ay boyunca 1/1 oranında bazen her gün bazen 2-3 gün arayla azar azar şurup verildi ve eylül ayında pürene gidildi.Bu arada önemli bir not Formik asiti uyguladıktan sonra bilirsiniz arı biraz rahatsız olur,kovanı havalandırma ihtiyacı hisseder,kovan içinde kanatlarıyla fan yapıyorsa da bir kısım arı kovandan dışarıya da çıkar bu normaldir.Fakat sakanın kovanları klasik bildiğimiz langstroth yani tel altlık yok dolayısıyla havalandırma kovan girişleriyle sınırlı,demek ki havada biraz sıcakmış iki kovanın arısı yarı yarıya dışarı çıkarak kovanın altında salkım yapmış,ertesi gün fark ettim toplayarak kovana geri verdim.Tabi anayı merak edip kontrol ettim ikisi de anayı kesmiş.Demek ki tecrübeye kulak verip kurallara tam uymak gerekiyor.Hava sıcaklığı 30 dan yukarı 15 ten de aşağı olmayacak.Yukarı olursa kovan anayı kesebilir,aşağı olursa da Asidin etkisi olmayabilirmiş.Yaşayarak görmüş olduk.









Hiç yorum yok:

Yorum Gönder